Wij zijn een vereniging voor én van zelfstandig werkende bedrijfsartsen. Alle leden zijn geregistreerd bedrijfsarts en lid van de NVAB.
Elke werkgever moet volgens de Arbowet een basiscontract hebben met een bedrijfsarts of arbodienst. Dit contract legt de wettelijke taken vast op het gebied van verzuim en preventie. Of je nu kiest voor een zelfstandig werkende bedrijfsarts of een grotere arbodienst: de inhoud van het contract moet aan dezelfde eisen voldoen.
Het basiscontract regelt belangrijke zaken. Denk aan hoe jouw werknemers de bedrijfsarts kunnen bereiken, dat de bedrijfsarts iedere werkplek (vrij) moet kunnen bezoeken en dat werknemers recht hebben op een second opinion. Ook moet de bedrijfsarts tijd kunnen besteden aan het opsporen, diagnosticeren en melden van beroepsziekten én advies kunnen geven over preventie. Een bedrijfsarts is verder niet alleen adviseur van jou als werkgever. Hij of zij werkt samen met verschillende partijen binnen de organisatie. In het contract moet daarom ook vastgelegd worden dat de bedrijfsarts kan overleggen met de ondernemingsraad (OR) en de preventiemedewerker.
Kijk voor meer informatie op het Arboportaal
Als onderdeel van het basiscontract moet je als werkgever een verzuimbeleid opstellen. De bedrijfsarts kan hierover meedenken, maar jij bent zelf verantwoordelijk voor het opstellen van dit document. Dit past binnen de kaders van de Wet poortwachter en de Arbowet. We raden aan om het verzuimbeleid altijd schriftelijk vast te leggen én te overleggen met de OR.
Janey Wilke-van der Neut
Richard Engelsma
Anil Mathoera
Arianne Lindhout, secretaris
Remi Severeijns, penningmeester
Gertjan Beens, voorzitter
De vereniging van Zelfstandige en Freelance Bedrijfsartsen (ZFB) is ontstaan uit een werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids en bedrijfsgeneeskunde (NVAB, onderdeel van de KNMG). Wij hechten aan de goede samenwerking die wij met de NVAB hebben.