Een eigen praktijk starten

 

Wij zijn een vereniging voor én van zelfstandig werkende bedrijfsartsen. Alle leden zijn geregistreerd bedrijfsarts en lid van de NVAB.

Een eigen praktijk starten

Als bedrijfsarts wil je vooral doen waar je goed in bent: werknemers en werkgevers adviseren over gezond en veilig werken. Maar voordat je zelfstandig aan de slag kunt, moet je een aantal praktische zaken regelen. We zetten de belangrijkste stappen voor je op een rij.

 

Kies je eigen vorm

 

Je kunt je praktijk op verschillende manieren vormgeven. Zo kun je bijvoorbeeld agendatijd beschikbaar stellen aan arbodiensten. In dat geval maak je gebruik van hun voorzieningen,  dossiersysteem en spreekuurruimtes. Misschien teken je een inleenovereenkomst die opgesteld is door de arbodienst, onder diens inkoopvoorwaarden. Een andere optie is om zelf je overeenkomst van opdracht op te stellen. Je kunt ook werken met een eigen locatie en met eigen verkoopvoorwaarden. De ene optie is niet beter dan de andere - het gaat erom wat bij jouw wensen past.

 

Let op: er zijn plussen en minnen verbonden aan de diverse vormen nu de Belastingdienst de wet DBA gaat handhaven. Check op de website van de Rijksoverheid de criteria voor schijnzelfstandigheid.

 

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

 

Start je een eigen bedrijf, dan moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Je hoeft je niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch na je inschrijving bij de KVK.

Registreer je als zorgverlener

 

Met je KVK-nummer kun je je vervolgens als zorgverlener registreren bij het ministerie. Dit doe je via het zorgaanbiedersportaal. Meer informatie vind je op de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

 

Goed verzekerd aan de slag

 

Als zelfstandig bedrijfsarts moet je goed verzekerd zijn. Wij adviseren je om vóórdat je start in ieder geval de volgende verzekeringen af te sluiten:

 

  • een aansprakelijkheidsverzekering met dekking voor zuivere vermogensschade;
  • een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met dekking voor medisch tuchtrecht;
  • een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

 

Regelingen en contracten

 

Als lid van onze vereniging hoef je niet alles zelf uit te vinden. Wij bieden je kant-en-klare oplossingen voor:

 

  • een klachtenregeling die aan alle wettelijke eisen voldoet;
  • een second opinion-regeling;
  • twee soorten contracten: één voor als je direct zakendoet met een opdrachtgever, één voor als je via een andere partij werkt.

 

Hulp nodig?

 

Heb je vragen over het starten van je eigen praktijk? Stuur dan een e-mail naar het bestuur: bfz.[antispam].@epsnet.nl.

 

Contact

ZFB-secretariaat
Weegschaalstraat 3
5632 CW Eindhoven

+31 40 2094035
ofni.[antispam].@verenigingzfb.nl

Bestuur

Janey Wilke-van der Neut
Richard Engelsma
Anil Mathoera
Arianne Lindhout, secretaris
Remi Severeijns, penningmeester
Gertjan Beens, voorzitter

Over ZFB

De vereniging van Zelfstandige en Freelance Bedrijfsartsen (ZFB) is ontstaan uit een werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids en bedrijfsgeneeskunde (NVAB, onderdeel van de KNMG). Wij hechten aan de goede samenwerking die wij met de NVAB hebben.